Airport
service
Zakelijke
service
24/7
vervoer
Gehandicapten
vervoer
Regulier
vervoer
7 november 2023
Omroep gld
5 februari 2021, 13:24 uur
Hart van Nederland
Taxichauffeurs zijn ten einde raad: 'Omzet nog maar 5 procent'
MAANDAG 6 APRIL 2020, 21:45
Marco Töpfer rijdt nauwelijks nog deze dagen ‘Twee, drie mensen in de week. Dat is mijn inkomen. Zodra de horeca weer open gaat, kunnen we ook meer. In de nacht rijden, de horecamensen gaan dan ook weer bellen. Maar nu… ik heb weinig hoop.’
Bekijk de video. De tekst gaat daaronder verder
Bij zijn collega Marco Broekhuis is het ook crisis. ‘De situatie is bar slecht. De ritten blijven uit, terwijl we ze hard nodig hebben. Alleen wat medische ritten, daar blijft het zo’n beetje bij. En dat geldt niet alleen voor mij, maar voor de hele taxibranche. Vanuit de overheid werd gezegd dat bedrijven niet failliet zouden gaan, maar ik moet het nog zien. Het is echt een hele moeilijke situatie.’
Plexiglas
Dramatisch
Noodklok
Het KNV vindt dat de overheid te weinig doet voor de taxibranche. ‘Minister Van Nieuwenhuizen zei een week geleden dat mensen alleen een taxi moeten nemen als het echt moet en anders niet. Duidelijke taal, maar daarmee ging de sector feitelijk op slot. En we worden niet gerekend tot de vitale beroepen en komen ook niet in aanmerking voor het Noodfonds.’
‘Dat betekent dus dat er veel bedrijven gaan omvallen. Daarom zijn we vandaag met dertig voertuigen naar het Malieveld in Den Haag gereden om een petitie aan te bieden aan staatssecretaris Mona Keijzer. We hebben daarbij keurig de gepaste afstanden gerespecteerd. We hebben de noodklok geluid om taxibedrijven via het Noodfonds deze moeilijke tijd te laten overbruggen.’
Taxichauffeurs met de handen in het haar: 'Wij zijn het vergeten kind"
MAANDAG 19 OKTOBER 2020, 12:45
'We moeten het zelf maar zien te rooien'
'Groot onrecht'
Töpfer ervaart een groot onrecht. “De taxibranche is een vergeten kindje. Ze noemen horeca en evenementen, maar wij worden nooit genoemd. Na corona trok het in de zomer ook maar aan tot dertig à veertig procent. Voor de rest houden we weinig over qua ritten. Veel bedrijven houden het hoofd al niet meer boven water, maar wij helemaal niet.”
Om te overleven zijn beide taxichauffeurs nu een samenwerking aangegaan. “Zo hebben we een mooi wagenpark bij elkaar. We rijden met vier auto’s nu.”
Voor Marco Töfper opent dit nieuwe mogelijkheden. “Ik ben heel blij dat die jongen dit zo wil doen. De ritten die hij niet kan doen, doe ik. En daarbij wil ik nu een cursus gaan volgen tot uitvaartverzorger. Je moet in deze tijd toch een Plan B hebben.”
Marco Töpfer (48) - Taxichauffeur
MAANDAG 19 OKTOBER 2020, 12:45
De 48-jarige Marco Töpfer uit Apeldoorn is zelfstandig ondernemer in de taxibranche en rijdt al achttien jaar als taxichauffeur door het land. Sinds de coronacrisis en de lockdown is zijn onderneming van de een op de andere dag zo goed als stil komen te liggen en rijdt hij nog amper ritjes.
Vooral de sluiting van de horeca is een dreun die nagalmt in de sector. ,,Horeca dicht; taxi niks. Ik heb nog één vaste route die ik rijd waarbij ik gehandicapten naar de dagbesteding en weer terug naar huis breng, maar ook dat zijn er maar een paar. Verder is het eigenlijk niks.”
Terwijl alle vaste lasten zoals gas, elektra en de afbetaling van zijn hypotheek ondertussen nog gewoon doorlopen, komt Töpfer rond van een uitkering.
Om kosten te besparen schuift hij voor het eten zelfs aan bij zijn ouders.
,,Vanuit de tozo-regeling krijg ik wel iets, maar omdat er ook gekeken wordt naar de inkomsten van je partner is het maar aanvullend. beter iets dan niets